wtorek, 24 lipca 2012

Kompetencje menedżerskie.

Obecnie od studentów i absolwentów, jako od przyszłych pracowników, oczekuje się czegoś więcej niż ukończenia uczelni. Oczekuje się kompetencji, które mogą być rozumiane jako ogół wiedzy, umiejętności i postaw. Kompetencje, to zespół cech i dyspozycji pracownika do określonych zachowań, które umożliwiają realizację zadań na wymaganym poziomie.

Co to są kompetencje menedżerskie?

Każda organizacja dąży do ustalenia grup kompetencji potrzebnych na różnych stanowiskach, do realizacji celów na jak najlepszym poziomie. Możemy wyróżnić grupę kompetencji merytorycznych, czyli wiedzę "techniczną" oraz 5 grup kompetencji pozamerytorycznych takich, jak kompetencje interpersonalne, zarządzania ludźmi, zarządzania informacjami, zarządzania zadaniami oraz grupę kompetencji osobistych.

Mówiąc o grupie kompetencji zarządzania informacjami, mamy na myśli dostarczanie infromacji, faktów, spostrzeżeń, wiedzy i pomysłów do wypracowania nowej informacji lub wiedzy. Grupa zarządzania zadaniami dotyczy organizacji pracy, w celu dopracowania zadań i działań. Zarządzanie ludźmi to przywództwo i kierowanie ludźmi w obrębie bezpośredniej hierarchii zawodowej. Kompetencje interpersonalne to zarządzanie relacjami z innymi bez bezpośredniego kontekstu hierarchicznego, a kompetencje osobiste to zarządzanie własnym działaniem i rozwojem. Ta ostatnia grupa wydaje się być szczególnie ważna dla młodych ludzi, którzy zaczynają myśleć o swojej karierze zawodowej. Dobrze byłoby, gdyby kariera zawodowa kojarzyła się im z rozwojem własnych kompetencji.

Po czym można rozpoznać, że ktoś posiada jakąś kompetencję na określonym poziomie?

Kluczową składową kompetencji są umiejętności. Obserwujemy je na podstawie zachowań u kandydatów do pracy w czasie procesu rekrutacyjnego lub u pracowników na podstawie realizacji wyznaczonych im zadań w organizacji. Każda grupa kompetencji składa się z kilku kompetencji szczegółowych. I tak poziom zarządzania informacjami możemy określić, na podstawie umiejętności analizowania, integrowania informacji czy rozwijania wizji. Grupę zarządzania zadaniami możemy ocenić poszukując umiejętności rozwiązywania problemów, zarządzania organizacją czy wykonywania zadań. W grupie zarządzania ludźmi pojawią się takie umiejętności, które pozwolą pracownikowi na kierowanie zespołem, motywowanie czy przekazywanie wiedzy . Bardzo ważną grupą kompetencji, ostatnio coraz bardziej docenianą przez pracodawców i pracowników, są kompetencje interpersonalne, których wysoki poziom bardzo często decyduje o realizacji wyznaczonych zadań na satysfakcjonującym pracodawców poziomie. Warto podkreślić tu umiejętność współpracy, aktywnego słuchania innych,umiejętności komunikacyjne czy tworzenia sieci kontaktów. I ostatnia grupa kompetencji - kompetencje osobiste, bardzo pożądana przez pracodawców bo gwarantuje, że pracownik ma umiejętności przystosowywania się, że radzi sobie z trudnymi sytuacjami, np. jest odporny na stres lub będzie dbał o swój rozwój osobisty.

Jakiego rodzaju kompetencji oczekują pracodawcy od studentów/absolwentów?

W procesie rekrutacji coraz mniejszą rolę przywiązuje się do wykształcenia kierunkowego kandydatów, a coraz większą - do predyspozycji osobowościowych i umiejętności pozamerytorycznych (tzw. miękkich). Do najbardziej pożądanych tego typu kompetencji pracodawcy zaliczyli:

-Myślenie perspektywiczne i planowanie, umiejętność ogarnięcia całości procesu i oceny wagi jego poszczególnych elementów, elastyczność, umiejętność adaptacji do nowego środowiska i nowych wyzwań;

-Samodzielność, proaktywność, inicjatywa, umiejętność podejmowania działań bez nieustannego wsparcia ze strony pracodawcy;

-Kreatywność, odwaga i umiejętności w zakresie proponowania własnych rozwiązań;

-Umiejętność otwartego komunikowania swoich pomysłów i problemów;

W opinii części pracodawców, znaczenie umiejętności menedżerskich i tzw. miękkich jest nieco niższa w przypadku absolwentów rekrutowanych na stanowiska specjalistyczne. Jednak pozostali badani pracodawcy nie podzielali tego poglądu, twierdząc, że w obecnych czasach mają możliwość wyboru spośród bardzo wielu dobrych absolwentów - specjalistów i w tej sytuacji posiadanie umiejętności pozamerytorycznych stanowi znaczącą "wartość dodaną" i istotne kryterium selekcji. Podkreślano wagę omawianych umiejętności u specjalistów jako konieczny element dobrego funkcjonowania w środowisku biznesowym.

Co powinien zrobić młody człowiek, który chciałby rozwijać swoje kompetencje pozamerytoryczne? Skąd ma wiedzieć, które z nich rozwijać w szczególności?

Za najcenniejszych kandydatów do pracy uważa się tych studentów/absolwentów, którzy są aktywni poza uczelnią - odbywają staże, praktyki, biorą udział w konkursach, projektach , podejmują się działalności worganizacjach studenckich, wolontariackich etc.

Współcześnie nie wystarczy realizować programu studiów na ocenę celującą, żeby stwierdzić, że jest się gotowym wykonywać rozmaite zadania menedźerskie. Wiedza zdobyta na studiach to nawet nie połowa skucesu. Najlepszy moment do tego, aby stwierdzić na co tak naprawdę nas stać to branie udziału w takich przedsięwzięciach, które pozwolą przyjrzeć się naszym umiejętnościom z różnych perspektyw.

Dopiero wtedy, kiedy stoimy przed realizacją konkretnego wielopłaszczyznowego przedsięwzięcia, zauważamy, że nie wystarczy nauczyć się na pamięć pewnej partii materiału, aby odnieść sukces. Trzeba dokonać integracji wielu informacji, współpracować w grupie, koordynować działania własne i innych, przekonywać do idei lub działań, radzić sobie ze stresem. Wtedy właśnie dowiadujemy się, na jakim poziomie mamy rozwinięte różne umiejętności. Widzimy to, co nam dobrze wychodzi, co doceniają inni ludzie, ale mamy też szansę zobaczyć jakie umiejętności musimy rozwijać, uaktywniać albo przyswoić sobie. Dokonujemy więc analizy swoich umiejętności. Potem trzeba zrobić krok dalej i zaplanować działania umożliwiające rozwój naszych słabych stron oraz ugruntowanie tych umiejętności, które już posiadamy.

W jakich sytuacjach młody człowiek, bez zawodowego doświadczenia może rozwijać swoje kompetencje, uczyć się?

Wbrew pozorom możliwości jest dużo. Uczenie się, rozwijanie kompetencji może odbywać się podczas różnego rodzaju praktyk i staży studenckich, gdzie studenci nabywają konkretną wiedzę i umiejętności z zakresu pracy samodzielnej - w tym myślenia analitycznego, koncepcyjnego, przedsiębiorczości, zarządzania czasem własnym czy rozwoju własnego, ale także współpracy w grupie czy zarządzania projektem. Udział w projektach na uczelniach czy praca w organizacjach pozarządowych, także w ramach wolontariatu, stwarza podobne możliwości, uczy funkcjonowania w środowisku międzykulturowym czy międzynarodowym, udoskonala umiejętności komunikacyjne oraz zdolności wypracowywania i osiągania wspólnych celów.


Podobne możliwości stwarzać może praca na własny rachunek. 



5 komentarzy:

  1. W naszej firmie od tego roku dopiero zaczęto więcej uwagi poświęcać na rozwój odpowiednich kompetencji wśród menedżerów, sięgać po różne szkolenia dla firm itd. Wcześniej to było na zasadzie - on jest kierownikiem, to trzeba się podporządkować i już... Dobrze, że teraz się tak zwraca uwagę na odpowiednie umiejętności i ich rozwój.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasami i same kompetencje czy ukończone szkoły mogą na niewiele się przydać, jeśli nie potrafimy zarządzać projektami czy ludźmi. Sprawa jest bardzo podobna w przypadku naszych klientów. Jeśli mamy do dyspozycji system CRM https://craftware.pl/jaki-crm-wybrac-dla-malej-firmy to wtedy bez najmniejszego problemu możemy utrzymywać wysokie relacje z klientami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli jesteśmy urodzonymi menadżerami to bardzo dobrze dla naszej firmy. Warto również jest korzystać z oprogramowania dla firm dostarczanego dzięki https://www.connecto.pl/ gdyż dzięki niemu samo zarządzanie będzie o wiele prostsze.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń