poniedziałek, 5 czerwca 2017

Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?

Znalezione obrazy dla zapytania Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?

W wielu okolicznościach pierwsze wrażenie może zaważyć na stosunkach i relacji z drugą osobą. 

Świadomość tego jest bezcenna, szczególnie, gdy zamierzamy świadomie kształtować nasz wizerunek.

Przyjmuje się, iż pierwsze wrażenie trwa od 4 do 6 sekund. W tym krótkim czasie oceniamy drugą osobę i dokonujemy jej "zaszufladkowania". Szufladki te mają różne etykiety, np. podoba mi się; ma to coś; wydaje się być wiarygodny; chciałbym z nią współpracować; czy też nie czuję się przy nim bezpiecznie.

Co decyduje o pierwszym wrażeniu? Przede wszystkim wygląd. Składa się na niego ubiór, dbałość o siebie oraz rysy twarzy, które według naukowców tłumaczą są bogatym źródłem informacji społecznej postrzeganej intuicyjnie.

Pierwsze wrażenie to pewnego rodzaju obraz, którego autorem są nasze emocje, nastawienie, doświadczenia, skojarzenia oraz intuicja. Obraz ten wpływa na nasze postrzeganie i zachowanie. Dlatego warto uświadomić sobie pierwsze wrażenia, jakie wywierają na nas inne osoby i jak wpływa to na nasze zachowanie. To, co należy kontrolować, to emocje, które wychwytywane są przez naszego rozmówcę i mogą być źle zinterpretowane - w końcu nie wie on, że masz po prostu zły dzień. Najlepiej wprawić się w dobry nastrój i wypełnić się entuzjazmem.

Pamiętajmy, że pierwsze wrażenie bywa mylące i może prowadzić do nieporozumień. O tym, czy dany człowiek jest arogancki, czy tylko nieśmiały możemy stwierdzić wyłącznie na podstawie bliższej jego znajomości. Ważna jest także świadomość, że sam przyczyniasz się do kształtowania opinii na swój temat. Warto miedzy innymi pamiętać, że ludzie mają skłonność dużo lepiej oceniać osoby atrakcyjne, dobrze ubrane i zadbane. Ponadto te osoby podejrzewa się też znacznie rzadziej o kłamstwo. Odpowiedzialny jest za to tzw. efekt halo inaczej zwany efektem aureoli. Polega on na automatycznym, przypisywaniu pozytywnych cech osobowościowych na podstawie pozytywnego wrażenia (efekt Pollyanny). A w przypadku negatywnego wrażenia przypisywaniu negatywnych cech osobowościowych (efekt Golema).

Aby dopełnić obraz pierwszego wrażenia, należy wspomnieć jeszcze o tzw. pogłębionym pierwszym wrażeniu, które trwa przez około 4 minuty. W tym czasie nawet 90% opinii formułowanych jest na nasz temat. W tym czasie tworzona jest w miarę trwała opinia na nasz temat, która rzutuje na to, jak zostaniemy ocenieni i jak będziemy odbierani. I nie jest łatwo tak "wypracowanej" opinii zmienić. Pamiętajmy też, że dotyczy to zarówno życia osobistego, jak i zawodowego (np. kontakt z klientami, rozmowa kwalifikacyjna, negocjacje etc.).

Co się składa na to jak jesteśmy postrzegani? Światowej sławy specjalista, Albert Mehrabian wyróżnił trzy elementy determinujące postrzeganie innych. I tak opinia na nasz temat zależeć będzie w:
*7% od treści, które mamy do przekazania (sic!).
*38% od głosu i jego modulacji. Istotna jest intonacja, akcent, ton, barwa, wysokość i natężenie głosu, dynamika oraz szybkość mówienia. Najprzyjemniej słucha się osób mówiących dynamicznie, jednak z umiarkowaną szybkością 120-170 słów na minutę.
*55% od mowy ciała, czyli komunikacji niewerbalnej, na którą składa się przede wszystkim:
postawa – warto mieć świadomość, że zaprzestanie mówienia w sensie wokalnym, nie oznacza wstrzymania wysyłania informacji. Nasza postawa w tym pochylenie, gesty, mimika twarzy i napięcie mówią o nas znacznie więcej. Komunikują one odbiorcy, jacy jesteśmy i co czujemy w stosunku do niego. Podczas rozmowy należy unikać postawy zamkniętej, nadmiernej gestykulacji, strojenia min. To co sprzyja kreowaniu pozytywnego wizerunku nas samych to otwarta i emanująca entuzjazmem postawa oraz uśmiech wyrażający życzliwość i pogodę ducha.

Kontakt wzrokowy
– utrzymywanie kontaktu wzrokowego ma w naszej kulturze duże znaczenie. Jest oznaką szacunku, pewności siebie oraz próbą znalezienia porozumienia pozawerbalnego. Ważne jest przy tym wyważenie - kontakt wzrokowy powinien być utrzymany przez 40–60% czasu trwania rozmowy. Pozostając w kontakcie wzrokowym poniżej 40% czasu, rozmówca może poczuć się ignorowany lub mieć wrażenie, że coś ukrywamy i nie jesteśmy godni zaufania. Widoczne jest to szczególnie w sytuacjach napięcia i wzmożonego stresu. Przekraczając limit 60% z kolei możemy doprowadzić do sytuacji, w której rozmówca będzie odczuwał dyskomfort. Zbyt duża doza pewności siebie może być odebrana jako prowokacja.

Aktywne słuchanie
– ma ogromne znaczenie w rozmowie, ponieważ odzwierciedla stopień zaangażowania słuchacza w rozmowę. Charakterystycznymi elementami niewerbalnymi aktywnego słuchania są potakiwanie, uśmiech, afirmacja słów czy też np. zdziwienie wyrażone odpowiednią mimiką twarzy. Natomiast parafrazowanie wypowiedzi, zadawanie pytań czy też empatia to elementy werbalne aktywnego słuchania. Całość tworzy pewien obraz tego, jak bardzo jesteśmy zainteresowani słowami naszego słuchacza i jak bardzo jesteśmy w ten proces zaangażowani. Przyjemnie mówi się bowiem do kogoś, kto wyraźnie sygnalizuje swoje zaciekawienie naszymi słowami.
Reasumując, pierwsze wrażenie, jakie wywieramy na innych zależne jest od nas samych. Możemy je dowolnie kształtować, ucząc się od najlepszych mówców czy też charyzmatycznych liderów. Warto wybrać kompilację tych elementów, które sami uważamy za atrakcyjne i spróbować wypracować swój idealny obraz siebie. 

Chcąc być człowiekiem sukcesu, myśl i zachowuj się tak jak on.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz