piątek, 21 października 2016

Asertywność.

Znalezione obrazy dla zapytania Asertywność.

,,Zwycięzcy to Ci , którym weszło w krew robienie rzeczy , przy których przegrani czują dyskomfort" ".Ed Foreman


Lekarz Dr G. F. Solomon, udowodnił, że ludzie, którzy wyrażają swoje potrzeby i uczucia mają silniejszy i bardziej zrównoważony układ immunologiczny, oraz łatwiej opierają się chorobom immunologicznym, takim jak reumatoidalne zapalenie stawów, czy też AIDS. Ludzi takich cechuje zdolność odkrycia znaczenia stresujących okoliczności życiowych.

O tych, którzy dbają o zaspokojenie swoich potrzeb szanując jednocześnie prawa innych mówi się, że są asertywni. Czym więc jest asertywność?

Można nazwać asertywnością:
-----zachowanie - kontrolujemy siebie, a nie innych
-----sposób porozumiewania się – mówimy bezpośrednio i jasno, to, co mamy na myśli (mówimy „nie" kiedy chcemy powiedzieć „nie"); stosujemy aktywne i empatyczne słuchanie innych
-----pewność siebie – dzięki zachowaniom asertywnym zawsze jesteśmy z siebie zadowoleni
-----dążenie do samorealizacji

Asertywność oznacza szanowanie własnych pragnień, potrzeb i wartości. Nie jest nią bycie ciągle „zależnym" i poczucie wycofania. Nie będzie nią także postawa agresywna, buntownicza i wojownicza w stosunku do innych. Jest nią natomiast gotowość stawania w swojej obronie, bycie tym, kim się jest, a nie udawaną osobą. Działanie zgodnie ze sobą, swoim sumieniem, swoimi wartościami i zasadami.

Człowiek asertywny jest świadomy swoich praw:

*Masz prawo do wyrażania siebie, swoich potrzeb, uczuć, opinii - tak długo dopóki nie ranisz innych.
*Masz prawo do wyrażania siebie - nawet jeśli rani to kogoś innego- dopóki Twoje intencje nie są wrogie.
*Masz prawo do przedstawiania innym swoich życzeń - dopóki uznajesz, że inni mają prawo odmówić.
*Są sytuacje, w których kwestia praw poszczególnych osób nie jest jasna.Zawsze masz jednak prawo przedyskutowania tej sytuacji z drugą stroną.
*Masz prawo do korzystania ze swoich praw.

"Prawa człowieka" Herbert Fensterheim




To ćwiczenia dla Ciebie:

***Zadanie nr 1 -Ja***
Uzupełnij poniższe zdania na temat swoich mocnych stron. Używaj tylko pozytywów, niech będą to cechy a nie umiejętności (np. Jestem szczery wobec siebie).
Jestem......
Jestem......
Jestem......
Jestem......
Jestem......
Jestem......
Jestem......

Odpowiedz sobie także na te pytania:
Asertywność dla mnie znaczy -
Jeżeli będę skłonny poprosić o to, czego chcę -
Kiedy skrywam, kim jestem naprawdę -

***Zadanie nr 2 – technika asertywnego zachowania w sytuacji oceny***
Kiedy ktoś ocenia ciebie, a w twoim przekonaniu czyni to zupełnie niesłusznie spróbuj asertywnej techniki przyjmowania ocen. Np. Ktoś mówi ci „Jesteś zupełnie nieodpowiedzialny!", zamiast zacząć się tłumaczyć, powiedz po prostu:
„To twoja opinia. Ja myślę o sobie inaczej"
„Mam inne zdanie na ten temat"
„Ja tak nie uważam"

Lub podobnie


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz